|
آموزش از راه بازیهای ویدیویی
|
آموزش از راه بازیهای ویدیویی روش تازهای است که کارشناسان آموزشی و تولیدکنندگان بازیهای رایانهای برای آموزش دانشآموزان و کارکنان شرکتها به کار میبرند.
بیش از سه دهه است که پدیده ویدیوگیم، تبدیل به یکی از اجزای ثابت و همیشگی تفریح و سرگرمی شده است. از همان روزهای ابتدایی تولید بازیهای ویدیویی، این بحث مطرح بود که از قابلیتهای بالقوه آنها، علاوه بر تفریح، می توان برای آموزش هم استفاده کرد.
بازی کردن میتواند برای همه سنین آموزنده باشد. نمایشگاه کلیک Serious Games یا "بازیهای جدی" در لیون فرانسه که چندی پیش برگزار شد میزبان بازیهای آموزشی بود. گیمهایی که تلاش میکنند، مهارتهایی را که هنگام بازیهای رایانهای کسب میشود، در زندگی روزمره وارد کنند. این نگاهی کاملاً جدید به آموزش است که وجودش را میتوان مدیون پیشرفتهای چشمگیر در فناوری بازی دانست.
تنگای سلو، مدیرعامل "کلیک ایمیجینوو" در این زمینه میگوید: "ما در کار خود از فناوری گیم استفاده زیادی میکنیم. این فناوری در واقع به عنوان ابزاری برای شبیهسازی به کار میرود. مثلاً برای کسی که در حال کارآموزی فروشندگی است، فضایی کاملاً شبیه فروشگاه میسازیم. در چنین حالتی کارآموز باید در موقعیتهای مختلف، با مشتری رفتاری صحیح داشته باشد. حتی میتوان محیط یک شرکت را بازسازی کرد و افرادی را که قصد استخدام دارند در آن محیط سنجید".
شرکت فرانسوی "کلیک کووئو"، بازیهای ویژه آموزش کارکنان طراحی میکند و در کار خود از داستانهای مصور که مورد علاقه فرانسویها است، استفاده میکند.
در واقع هدف این است که کارمند، با مدیریت بحران آشنا شود و این مهم با ماجراجویی در این داستانها به دست میآید.
اما بازیها تنها در زمینه آموزش نیست که وارد کار و زندگی شدهاند. شرکتهای تبلیغاتی، پس از فیلم و سریال، به سراغ بازی رفتهاند. کار شرکت فرانسوی "کلیک سیرس فکتوری" ساخت بازیهای تبلیغاتی است که بهترین راه برای مشهور کردن یک شرکت به حساب میآید.
جین-مارک دیمیکولی از این شرکت میگوید: "ما برای یک شرکت، گیمی برای آیپد و آیفون و اندروید طراحی کردهایم. پس از یک هفته دویست هزار تماس با آنها گرفته شد که رقم بالایی محسوب میشود. این روش در تبلبغات واقعاً موثر است. شما پیام تبلیغاتی خود را در قالب یک بازی به کاربری میدهید که همان مشتری بالقوه است. این بازی تبلیغاتی برای مشتری چندان ناراحتکننده نیست چون لابهلای بازی، پیام بازرگانی را هم دریافت میکند".
اما بازیهای جدی با مسائل سطح بالاتری مانند بحران اقتصادی اتحادیه اروپا و انتخابات هم سر و کار دارند.
برای مثال درسی چون علوم سیاسی برای بسیاری از دانش آموزان درس خستهکنندهای است و بسیاری از آنها حاضر نیستند سر کلاسهایش حاضر شوند.
شرکت "کلیک اکس مدیا ورکز" یک بازی به نام Battle of the Law طراحی کرده که با استفاده از آن دانشآموزان هلندی میتوانند در نقش اعضای مجلس اروپا، با همه مباحث، ائتلافها و به طور خلاصه تمام بده بستانهای پشت پرده آشنا شوند.
جوک ویتوین از شرکت اکس مدیا ورکس میگوید: "در وهله اول دانشآموز جایگاه خود را در مجلس پیدا میکند. بعد حزبی که به آن تعلق دارد را میشناسد. اینجا است که میآموزد باید با سایرین رفتاری مسالمتآمیز داشته باشد و برای رسیدن به هدف از یک سری چیزها صرفنظر کند. یاد میگیرد که چطور باید وارد مذاکره شود و ائتلاف کند. بازی با رأیگیری نمایندگان تمام میشود تا در نهایت قانون مورد بحث تصویب یا رد شود".
یک بازی جدیتر لودومدیک است. مریض بودن چندان خوشایند نیست و مراحل درمان هم برای یک کودک بسیار رنجآور است.
این بازی کودکان را با بیماریها آشنا میکند و نشان میدهد که در بیمارستان قرار است چه کارهایی صورت بگیرد. این بازی فرآیند درمان را برای کودکان به یک ماجراجویی تبدیل میکند.
برایک دابت از "کلیک سیسیسیپی" عقیده دارد که این بازی میتواند کمک کند تا کودکان دیگر از رفتن به بیمارستان نترسند.
او میگوید: "درست است که قضیه بیمارستان رفتن و درمان جدی است اما بازی موضوع را کمی جذابتر و قابلتحمل میکند".
به نظر میرسد که نظریه آموزش از راه بازی کردن طرفداران بسیاری را جذب کند، چرا که یادگیری در حین بازی، کلاسهای درس را از خستهکنندگی خارج خواهد کرد.
373 page views
|
|
|
|