|
سرم را بتراش اي استاد سلماني
|
جام جم آنلاين
با گذشت زمان و پیشرفت تكنولوژی و زندگی شهری، سبك زندگی ما تغییر یافته و علاوه بر از رونق افتادن برخی مشاغل یا مكانهایی كه در گذشته كاربردهای فراوانی در زندگی روزمره مردم داشتند، نحوه لباس پوشیدن، صحبت كردن و آرایش ظاهری افراد بخصوص نسل جوان بر اساس مد روز تغییر كرده است.
یكی از این تغییرات از رونق افتادن سلمانیهای قدیم و جایگزینی آرایشگاههای امروزی است كه همراه با تغییرات در نوع دكوراسیون و وسایل مورد استفاده در آرایشگاهها، مدلهای اصلاح مو نیز تغییر پیدا كرده است.
در گذشتههای دور سلمانی یكی از شغلهای با اهمیت بود كه جایگاه ویژهای در میان مشاغل آن دوران داشت. استاد سلمانی جدای از اصلاح سر و صورت، امور دیگری چون جراحی، زخم بندی، دندانكشی و حجامت را انجام میداد.
در آن دوران سلمانیها دو نوع سلمانی ثابت و سلمانی دورهگرد بودند. در كنار سلمانیهای ثابت دسته دیگری به صورت سیار و كیف به دست به این كار اشتغال داشتند.
این دسته هم دو قشر بودند؛ گروهی مشتریان خاص خود را داشتند كه در روزهای معلوم به سراغشان رفته و در محل كار یا خانهشان به اصلاح موی سر و صورت آنها میپرداختند، دسته دیگر هم به صورت ثابت در مراكزی همچون میدانها، چهارراهها، سر گذر محلهها، قهوهخانهها، مساجد و گرمابهها مستقر میشدند كه این عده از دیگر سلمانیهای كیف به دست وضع مالی بهتری داشتند، زیرا جایشان معلوم و مشخص بود و علاوه بر مشتریان خود افراد متفرقه دیگری هم به سراغشان میآمدند.
كمكم با گذر زمان شكل و شمایل مغازههای سلمانی نیز تغییر پیدا كرد و از دهه 20 به تدریج واژه سلمانی به آرایشگاه و استاد سلمانی به آرایشگر تبدیل شد.
مغازههای كوچك سلمانی در سر گذرها نیز جای خود را به مغازههایی مجهز با تزئیناتی مدرن دادند. در این دگرگونی كارگران سلمانی نیز از حیث لباس، پاكیزه و مرتب شدند و روپوشهای سفید تمیز به تنشان میكردند. حركات و رفتاشان نیز مودبتر گردید.
به تدریج با تغییر وضع ظاهری مردم از نظر لباس، مدلهای موی سر و سبیل هم تغییر كرد و خواستها و فرمهای جدید روی كار آمد. در آن دوران مدلهای اصلاح مو به انواع و نامهای اصلاح طبیعی، مد آلامد، مدل آلمانی و... شناخته میشدند حتي سبیلهای افراد نیز مدلهای مختلفی داشت.
آرایشگاههای مردانه با خدمات زنانه
با گذر زمان ساختار بسیاری از مشاغل مانند سلمانیها بر اساس نیاز روز تغییر پیدا كرده و امروزه سلمانیهای قدیم جای خود را به آرایشگاههای مدرن امروزی دادهاند؛ آرایشگاههایی كه به رایانه و ژورنال دیجیتال برای نمایش و انتخاب مدل موی مطلوب مجهز هستند و به جای چراغهای الكلی، دستگاههای استریل برقی وسایل اصلاح را ضدعفونی میكنند.
صندلیهای برقی نیز جایگزین چهارپایههای قدیمی سلمانیها شدهاند. همزمان با مجهز شدن آرایشگاهها به امكانات پیشرفته و وسایل آرایشی روز مدل موها و ریشها نیز براساس مدلهای اروپایی و غربی تغییر پیدا كرده است.
در این آرایشگاهها موهای جوانان به مدلهایی كوتاه میشود كه برگرفته از فرهنگ غربی است. عجيبتر و غيرقابل باورتر آن كه در این آرایشگاههای مردانه انواع وسایل آرایشی زنانه هم یافت میشود.
خدماتی كه آرایشگرها بابت ارائه آنها به مشتریان جوان خود مبالغ هنگفتی را دریافت میكنند و هر كدام برای خود تعرفه خاصی را در نظر گرفتهاند.
باید گفت وجود این آرایشگاهها دیگر فقط مخصوص شهر بزرگی مانند تهران نیست، بلكه در دیگر شهرهای كشور هم میتوان این آرایشگاهها را كه به صورت پنهانی یا آشكارا به ارائه این خدمات آرایشی غیرمجاز به مردان میپردازند را براحتی یافت.
محمد اسدی، آرایشگر 55 سالهای كه بیش از 35 سال سابقه كار آرایشگری دارد و مدتهاست كسب و كارش دیگر رونق چندانی ندارد میگوید: بسیاری از جوانان امروزی به آرایشگاههایی میروند كه دكوراسیون آنها جدید و شیك باشد یا استاد آرایشگر فرد جوانی باشد كه مدلهای موی آنها را براساس مدلهای روز غربی یا سفارش آنها كوتاه كند و دیگر آرایشگاههای با سابقه چندین ساله مانند من كه به این مدلهای مو اعتقادی ندارند را نمیپسندند.
وی با اشاره به این كه به اعتقاد وی اصلاح موی سر جوانان براساس مدلهای زننده غربی نوعی كسب درآمد غیرحلال است، میگوید: من ترجیح میدهد مغازهام خالی از مشتری باشد تا این كه بخواهم از طریق اصلاح مو بر اساس مدل غربی درآمدی كسب كنم.
مجتبی خلیفه جوان آرایشگری كه 10 سال سابقه آرایشگری دارد و اكثر مشتریان او را جوانان نسل سومی تشكیل میدهند هم میگوید: جوانان امروز دیگر مدل موی ساده را نمیپسندند، به گونهای كه كمتر از 40 درصد مشتریان من موهای خود را ساده اصلاح و آرایش میكنند و مابقی میخواهند براساس مدل موی بازیگران و ورزشكارانی كه عكسهای آنها را روی گوشی همراه خود دارند یا تصویر مجلات و ژورنالهای خارجی كه همراه خود میآورند موهایشان كوتاه و اصلاح شود.
وی با اشاره به اینكه بسیاری از جوانان برای جلب توجه دیگران و ابراز وجود در سطح جامعه موهای سر و ریش خود را به اشكال و مدلهای مختلف در میآورند، میافزاید: اكثر این جوانان مدل مو و ریشی را انتخاب میكنند كه هرگز دوست ندارند، ولی به خاطر تقلید از دیگران و به نوعی همراه شدن با مد روز ترجیح میدهند وضعیت ظاهری سر و صورت خود را به مدلهای مختلف در آورند.
مجتبی خلیفه با بیان این كه دیگر نمیتوان گفت فقط افراد جوان بیكار یا مجرد به دنبال مدل موي جديد هستند میگوید: ما مشتریانی داریم كه با وجود متأهل بودن و دارا بودن شغل مناسب موهای خود را بر اساس مدلهای غربی اصلاح میكنند و برایشان مهم نیست كه دیدگاه جامعه نسبت به نوع مدل موی سر آنها منفی است.
این آرایشگر جوان با اشاره به این كه یك آرایشگر موظف است براساس نظر و خواست مشتری موهای او را اصلاح كند میافزاید: در برخی مواقع مشتری مدل مویی را از من میخواهد كه بسیار نامناسب است و وقتی من به او میگویم كه این مدل مو در خور شأن شما نیست ناراحت میشود و میگوید: به شما ربطی ندارد، شما فقط كارتان را انجام دهید.
وی میافزاید: از سوی دیگر در برخی از مواقع پدران و مادران جوانانی كه موهایشان بر اساس مد روز اصلاح شده به در آرایشگاه میآیند و نسبت به نوع اصلاح موی فرزندشان معترض میشوند، در صورتی كه ما آرایشگران فقط براساس نظر و خواست مشتری موی او را اصلاح میكنیم.
وی با اشاره به تعهدنامه كتبی كه اداره نظارت بر اماكن نیروی انتظامیدر هنگام دریافت جواز كسب از آرایشگاههای مردانه میگیرد تا مدل موهای غربی را اجرا نكنند یا به خدمات غیرقانونی نپردازند، میافزاید: با وجود اين هنوز در سطح شهرها آرایشگاههای زیادی هستند كه به تعهد خود پایبند نیستند و برای كسب درآمد بیشتر اصول اخلاقی حرفه آرایشگری را زیر پا میگذارند.
وی با بیان این كه بسیاری از پسران جوان امروزی فكر میكنند با تبعيت از مدلهای غربی، زیبا میشوند، به خاطرهای كه برایش اتفاق افتاده اشاره میكند و میافزاید: یك روز در آرایشگاه خود نشسته بودم كه یك پسر جوان كه موهای سر خود را سامورایی بسته بود، ابروهایش را بسیار نازك اصلاح كرده، رژلب قهوهای سوخته بر لبانش زده بود، ریمل قهوهای روی چشمانش كشیده و یك ریمل سفید روی موهای سرش كشیده بود وارد مغازه شد و از من خواست به عنوان یك آرایشگر به او بگویم آیا زیبا شده است یا نه؟ من هم كه از ظاهر او متعجب شده بودم در پاسخ به او گفتم: فكر نكنم قیافه تو هیچ شباهتی به یك مرد داشته باشد.
این آرایشگر جوان همچنین با اشاره به نبود یك كاتالوگ مشخص و جامع مدل موی ایرانی اسلامی در آرایشگاههای مردانه میگوید: متأسفانه در حال حاضر كاتالوگهای موی موجود در آرایشگاهها، كاتالوگ لباسهای ایتالیایی و تركیهای است كه مشتریان جوان ما میخواهند ما با الگوبرداری از مدل موی افرادی كه این لباسها را پوشیدهاند موهای آنها را اصلاح كنيم.
برخورد با خدمات نامتعارف
از خرداد ماه سال گذشته طی بخشنامهای كه از سوی اتحادیه صنف آرایشگاههای مردانه به آرایشگاههای تهران بزرگ ابلاغ شد تمامی آرایشگران از كوتاه كردن موی مردها طبق مدلهای نامناسب و همچنین پیرایش خلاف عرف و هر گونه پیرایش ابرو برای پسران منع شدند.
رئیس اتحادیه صنف آریشگاههای مردانه شهر تهران نیز با اشاره به این كه به دنبال اجرای طرح امنیت اجتماعی نیروی پلیس شهر تهران از مجمع صنفی آرایشگاههای مردانه تعهدنامهای گرفته است تا دیگر مدلهای نامناسب را به مشتریها عرضه نكنند، میگوید: در بسیاری از آرایشگاههای مردانه مدلهای فشن و وارداتی چه به خواست مشتری و چه به پیشنهاد آرایشگر عرضه میشود و مشتریها معمولا به خواست خودشان و با رضایت از این مدلها استقبال میكنند.
از سوی دیگر سرهنگ حمدالله، رئیس اداره نظارت بر اماكن عمومی تهران بزرگ نسبت به وضعیت برخی از آرایشگاههای مردانه تهران و برخورد با متخلفان هشدار میدهد و با اشاره به این كه این آرایشگاههای مردانه نسبت به رواج مدلهای غربی مبتذل و زنانه و اجرای آنها روی صورت و موی مردان اقدام میكنند میگوید: در این آرایشگاهها تعدادی از آرایشگرها از آرایشگر مرد برای آرایش زنان استفاده كرده و برخی دیگر نیز با نصب پوستر هنرپیشههای خارجی كه با آرایش و لباسهای مبتذل بودند مشتریان خود را به آرایشهای مبتذل ترغیب میكردند. وی تخلفات موجود در این آرایشگاهها را وجود مجلات خارجی برای ترویج نوع آرایش غربی و ترغیب جوانان به آن، نصب پوستر هنرپیشههای خارجی در این مكانها به عنوان مدل و همچنین وقت گرفتن برخی از خانمها جهت آرایش توسط آقایان عنوان میكند.
دكتر كمال جوانمرد، جامعهشناس در مورد رواج فرهنگ آرايش غربي در بين جوانان ما میگوید: جوان امروزی تنوعطلب است.
چون در قرن بیست و یكم انسان دیگر به دنبال رفع نیاز نیست، بلكه به دنبال تنوع در نیازهایش است لذا این موضوع باعث میشود كه جوان نوگرا شود و به نوعی به سمت مدرنیته برود، چرا كه امواج مدرنیته جوان امروز را جذب میكند.
وی ميافزايد: پاسخ ندادن جامعه به نیازهای یك جوان قطعا باعث میشود گرایشهای غربی این پاسخها را به صورت یك ساندویچ طراحی شده به خورد جوانان ما بدهند.
به هر حال گرایش به سمت فرهنگ مبتذل غربی نشاندهنده این موضوع است كه جوان ما وارد یك بحران هویتی شده است.
این شكاف نسلی باعث میشود در جامعه امروزی آنچه برای نسل گذشته دارای ارزش بوده در حال حاضر بیارزش شود، به گونهای كه بسیاری از هنجارهایی كه قبلا به عنوان یك ارزش به آنها نگاه میشود الان برای نسل جوان نشان امل بودن و دور از تمدن و تجرد بودن است.
حكمت قاسمخانی - جامجم
858 page views
|
|
|
|